Creative Services

  • Exhibition Design

    Engaging spatial experiences for museums and cultural institutions .

    We’re experts in concept development, from where scenography/interior and architectural graphics, print and digital are all applied as integral parts of the spatial story.

    We love to challenge status quo with full holistic installations (food, scent, soundscape). Temporary installations with a high impact, low footprints mindset.

    We’re curious and interested, love to learn new things from the expert in-house teams, and communicate it to the audience in inspirational design. Collaboration is key and we love to facilitate workshops as a starting point.

    Photo: Exhibition design Human Nature at Etnografiska museet

  • Brand Identities

    Authentic and refined brand identities for creative and conscious brands.

    Together with you and the knowledge, drive and passion you have in your brand, we manifest your values into colour, typography, materials and tone of voice.

    Everything we do is meticulously crafted from the idea of ONEness – an immersive brand identity – into coherent building blocks creating your unique brand world. From logo and strategic thematic colour schemes, to stationary and packaging design into design of your physical spaces i.e. brand architecture as well as digital spaces and brand clothing. Your visual branding should evoke your audience’s all senses and be meticulously integrated in the creation of your brand world.

    Photo: Brand identity for Act of Caring

  • Brand Spaces

    We translate your visual identity into functional and compelling interior design for your brand space such as offices, studios, bars and stores, as well as temporary spaces (exhibitions/pop-ups/installations).

    When your audience step into your brand space they should intuitively sense who you are and what to do. The athmosphere, the experience, as well as the identity should be sensed immediately.

    We work with interior design, as well as architectural graphics to manifest your values and visual identity in your physical space. We always look at the whole experience, bringing in sound, scents or other way to stimulate all senses for a richer and stronger experience for bigger impact.

    Photo: Brand Interior design for BVD Stockholm AB

Clients

We’re happy to have worked with:

Vasamuseet, Biennale Interieur, Dahl Agenturer, BVD, Act of Caring,Textilmuseet, Östasiatiska Museet, Facio, Heja Livet, Etnografiska Museet, Medelhavsmuseet, Vrak (Museum of Wrecks), Atlas Copco, Grandpa Electric, Barncancerfonden, Scenkonstmuseet, Svenskt Färgcentrum, Nacka Kommun, Nacka Vatten & Avfall AB, Gästrike Återvinnare, IKEA, Träcentrum Nässjö/Jönköping University, Interior Cluster Sweden, Halvorsen Arkitektur, SqCircle, Expoprojekt, Linnéuniversitetet and more.

Kind words about us

Siri Beer Boman, projektledare Vasamuseet/SMTM.

“Det har varit ett nöje att arbeta med Charlotte, som tagit sig an uppgiften med stor förståelse för hur viktigt det är att våra utställningar smälter in i museet. Allt för att inte störa besökarens första intryck av skeppet. Konstruktionen har fått ett gediget och stadigt uttryck, som speglar skeppets konstruktion.  Charlotte har varit lyhörd kring tankar och beställningar som funnits inom projektgruppen. Slutresultatet blev, som jag brukar kalla det, ”Vasavärdigt”. Så fint!”

Tina Landgren, då utställningsproducent Etnografiska/Världskulturmuseerna, nu Projektledare Uppsala slottshistoriska.

“Charlotte har omsorgsfullt och med stor fingertoppskänsla tagit fram en visuell identitet och en detaljformgivning som verkligen möter berättelse och scenografi. Material och färger gav exakt den känsla vi ville förmedla. Charlotte är mycket professionell, dedikerad och lyhörd. I sin formgivning har Charlotte lyft utställningens tonalitet och tematik på ett utmärkt sätt.”

Joost Vanhecke, Design Manager (Project Manager Biennale Interieur)

“One of the most amazing projects I’ve collaborated on and grateful for this!” (about the Interieur Awarded conceptual restaurant Gone Fishing!)

Karolina Pehrsson, Visionskontoret (tidigare projektledare Gästrike Återvinnare)

“Att arbeta med Charlotte är att få tillgång till och kontakt med stor och djup kompetens, kreativ höjd och välgrundad, pedagogisk metodik som gör att slutresultatet blir både tryggt förankrat, relevant och bidrar till framgång. Charlotte är expert på flerdimensionell kommunikation och konceptuellt berättande. 

Hon tar hela rummet i beaktande och mejslar fram helheter som sinnrikt manifesterar en frågeställning, ett varumärke, ett syfte och en önskad upplevelse. 

Jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med Charlotte i flera olika sammanhang, såväl som anställd projektledare och som soloentreprenör i mitt bolag Visionskontoret. 

Som projektledare för ett nytt skyltkoncept för Gästrike Återvinnares återvinningscentraler, valde jag att anlita Charlotte för kommunikation i fysisk miljö, istället för att satsa på en traditionell skyltleverantör. Resultatet blev ett kommunicerande koncept som omfattade flera dimensioner i den fysiska miljö en återvinningscentral har att erbjuda. Exempelvis färgkodning som manifesterades på såväl väggar, golv och i ett designat skyltprogram - allt för att stödja upplevelsen av att det ska vara lätt att göra rätt, och devisen tillsammans för en värld som räcker länger. 

Ett samarbete eller ett samtal med Charlotte innebär alltid stor egen utveckling med nya perspektiv, frågeställningar och insikter på köpet. En stol är aldrig mer bara en stol. En doft så mycket mer än en doft, en färg aldrig mer en solitär. Allt blir delar i ett sammanhang, uttryck och representation av en väl genomtänkt, ej slumpmässig, berättelse. Jag är alltid helt och fullt trygg när jag tar hjälp av Charlotte. Och jag rekommenderar henne varmt.”